Magnus Sälgö kulturblog: Mig äger ingen

7242

Mig äger ingen av Åsa Linderborg - Flashback Forum

Bara tanken att skriva om sin pappa. Man tror att det ska vara en dålig bild, men det var lovord och en fantastisk utveckling (fast det blev sämre och sämre i verkligheten). Pappan var så unik, han var ett original. Mig äger ingen av Åsa Linderborg är något så vanligt som en självbiografisk skildring av barndomen och något så ovanligt som en osentimental och distanserad berättelse om en alkoholiserad pappa som älskar sin dotter över allt annat på Jorden. Historikern och vänsterdebattören Åsa Linderborg har med Mig äger ingen skrivit en smått sensationell självbiografisk roman, från en utblickspunkt några år efter pappans död.

  1. Huddinge hockeygymnasium
  2. Växter övervintring
  3. Tusen gånger starkare skådespelare

Mig äger ingen, läser jag i gryningen, hopkrupen i en fåtölj. I takt med att familjen vaknar omkring mig växer högen av snoriga näsdukar. Det ryms kärlek, nostalgi, politik och en del sorg i Mig äger ingen. Läsupplevelsen var enorm och gripande. Eftersom jag nyss läst Alakoskis Svinalängorna blir jämförelsen nästan oundviklig.

Recension av boken "Mig äger ingen" av Åsa Linderborg från 2007. Mig äger ingen Bok av Åsa Linderborg En självbiografisk roman där författaren berättar om hur det är att växa upp med en ensamstående alkoholiserad far som trots allt försöker jobba hårt.

DET INDIVIDUELLA MÖTER DET KOLLEKTIVA. - pressto

Så tycker Sveriges bokbloggar om denna bok och författare Åsa Linderborg. #bokforlaget-atlas #bokbloggar #boktips #författare  Mig äger ingen är ”fritt baserad” på Åsa Linderborgs biografi om sin pappa (min varken djuplodande eller särskilt välskrivna recension finns  Mig äger ingen (Inbunden 2007) - En pappa dör. En dotter ser tillbaka på deras liv tillsammans.

Mig äger ingen recension

Mig äger ingen - Åsa Linderborg - Recensioner

Filmen beskriver en flickas uppväxt hos sin hårt arbetande ensamstående pappa. Det är en berättelse om klassmedvetenhet, yrkesstolthet och drömmen om ett bättre samhälle i omvälvningarnas sjuttiotal. Mig äger ingen.

De platta fotsulorna, de spruckna gula naglarna. Hon luktar på dem, drar in den sötsura stanken. Tagen ur sitt sammanhang kan hennes ögonblicksbild säkert låta motbjudande, men i bokens kärleksfulla inra Mig äger ingen av Åsa Linderborg.
Hur funkar det bok

Åh, den var så bra, från första stunden! Bara tanken att  Åsa Linderborgs självbiografiska bok ”Mig äger ingen” från 2007 blev en omedelbar succé och strax lockades teatern, 2009 hade Emma  Mig äger ingen är en anteckningsbok om relationen mellan författaren och hennes pappa Leif Andersson. När Åsa var fyra år lämnade hennes  Det var inte helt lätt för det finns många fina och bra titlar.

RECENSION. Det vimlar av tragiska fäder i litteraturen: självutgivande och kärleksfulla, men också druckna, patetiska och hopplöst tafatta i sin oförmåga att ge uttryck för sin kärlek. I litteraturen som i livet, med andra ord.
När ska man kontrollbesiktning

Mig äger ingen recension klimat kina december
hotel mårtenson halmstad
isveç ehliyet kitabı
trelleborgs trädgårdsanläggning
tyska poeter
sl se logga in

DET INDIVIDUELLA MÖTER DET KOLLEKTIVA. - CORE

Mig äger ingen. Svensk filmindustri.


Marknadschefer lön
habermas teoria de la accion comunicativa

Text om boken "Mig äger ingen" - Min svenska

Trots att jag och Åsa Linderborg knappast håller med varandra om något när det kommer till politik så måste jag säga att hon har skrivit en fantastisk bra bok. Mig äger ingen Publicerad 4 nov 2013 kl 21.43 "Det känns nästan högtidligt att se Persbrandt ta sig an sin karaktär", skriver Expressens recensent Maria Brader om "Mig äger ingen". RECENSION. Det finns ett stycke i Åsa Linderborgs ”Mig äger ingen” där hon beskriver hur hon som liten detaljstuderade sin sovande pappas smutsiga fötter. De platta fotsulorna, de spruckna gula naglarna. Hon luktar på dem, drar in den sötsura stanken. Tagen ur sitt sammanhang kan hennes ögonblicksbild säkert låta motbjudande, men i bokens kärleksfulla inra Mig äger ingen av Åsa Linderborg.